Tuesday, May 8, 2007

Tudorian versus morometian

Acum cateva zile, s-a intors sora mea dintr-o luna de miere intarziata pe meleaguri britanice. Revenirea in Romania ii imprimase pe fata o expresie pe care o observ des la toti compatriotii care se intorc din excursii in strainatate, o amestecatura de sictir, revolta molcoma si dor de duca. A adus cu ea farfurioare decoarative, magneti de frigider imprimati cu Podul Londrei, Big Ben si alte repere turistice plus multe fotografii.Imortalizasera strazile cochete ale capitalei, parada caciulilor lanoase de la Buckingham,pietrele sacre ale Stonhenge-ului, insa ceea ce m-a impresionat cel mai mult a fost frumusetea zonei rurale britanice.Drumuri imaculate incadrate de mici garduri din piatra de rau unde praful nu indrazneste sa se ridice, cochete case tudoriene, giorgiene ca niste giuvaieruri de anticariat.Gradini splendide. Iahturi albe de pescuit in portulete tacute.Puburi sic,cu iz de muzeu, unde englezii roscovani isi servesc berea sub picturi baroce sau colectii de arme medievale.Toate astea in satuce anonime, neincadrate pe harta turistica.
Am incercat sa fac un exercitiu de imaginatie si sa-l plasez pe bunicul meu in ruralitatea aceea insulara, incantatoate.Bunicul meu cu bascuta lui de comunist(inca !), cu ciupici scortosi de lana indesati in galosi de plastic gri jucand cricket duminica la sosea cu roscovanii aia voiosi. Apoi pe bunica mea cu batic inflorat luat de mama din bazar de la Suceava stand la o bere pe canapeaua de piele maro din pubul fotografiat de sora mea.A fost mai mult decat un act de a compara doua culturi diferite, a fost mai mult decat un act sarcastic, a fost un act de coenstientiare ca istoria si-a batut joc de noi !Iar cand spun istorie,vorbesc in maniera eufemista pentru ca , sa nu uitam, istoria o fac oamenii.Istoria asta facuta de oameni nerozi a facut ca civilizatia sa incremeneasca in urme cu cateva secole in majoritatea asezarilor rurale de pe la noi.A intepenit printre scaieti, pe ogoarele patriei, prin baltocele drumurilor de tara in care-si scalda puta puradeii.Uite cum ei joaca voiosi cricket iar taranul roman da cu sapa in pamant la fel cum ala din proverb da cu bata in balta. Uite cum ei se incalzesc la semineu in casele lor georgiene si tudoriene pe cand bunicii mei fac focul cu ciucalai in soba de lut,iar cainele urla in curte a calicie. Da bine macar ca au antena parabolica pe varful casei, din aia Digi Tv,mandra emblema a civilizatiei !
Am observat insa si o trasatura comuna intre satele noastre si ale lor :lipsa populatiei tinere.Dar daca la ei e asa pentru ca zona rurala e refugiul celor trecuti de varsta a doua care s-au saturat de vacarmul oraselor, care au lasat costumul pentru a gradinari si a se plimba cu atv-ul pe campuri verzi, la noi treaba sta altfel.Toti cei tineri si-au facut bocceaua si au fugit de saracie condusi de mirajul capsunelor si a maslinelor.Iar unii dintre acestia s-au mai si intors sa contruiasca o viluta parintilor, asa, ca un gest nostalgic,ca o ironie calda...Dar au ramas batranii nostri, pentru ca lor saracia le sade la fel de bine ca si costumul popular de mers duminica la biserica. Ei nu se sinchisesc de conditia lor sociala de tarani ramani ,filozofind precum Constantin Noica: "Daca istoria a facut pipi pe mine, fac si eu pipi pe istorie."

3 comments:

Anonymous said...

n-om avea noi la tara vile tudoriene sau giorgiene...dar a case de vacanta din tenerife si ibiza incep sa semene ca deh capsunele rulzzz...mi-e dor de prispe si bordeie...

Anonymous said...

mda, rox...mie mi-e dor de oamenii din prispe si bordeie...de romanii aia neaosi care-ti spun verde-n fata ce-i doare.
parerea mea e ca ne-am occidentalizat prea repede si prea fara motiv.

cris said...

te prinde excelent comparatismul cultural si analiza de mentalitati...really proud of you,sis...intre timp, luna de miere intaerziata a dat si roade!! proiectam deja incrierea la o gradinita in marele Albion!!!